Apakah Boleh Al Muhtadee Billah

admin

Apakah Boleh Al Muhtadee Billah

Bolehkah Al-Muhtadee Billah Menjadi Raja Brunei?

Al-Muhtadee Billah, Putra Mahkota Brunei, adalah anak sulung Sultan Hassanal Bolkiah dan Pengiran Anak Saleha. Ia lahir pada 17 Februari 1974 di Bandar Seri Begawan, Brunei. Al-Muhtadee Billah memiliki empat saudara perempuan dan seorang adik laki-laki.

Al-Muhtadee Billah menerima pendidikan dasarnya di Sekolah Rendah Sultan Omar ‘Ali Saifuddien dan Sekolah Menengah Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah di Bandar Seri Begawan. Ia kemudian melanjutkan pendidikan tinggi di Oxford University, Inggris, di mana ia memperoleh gelar sarjana muda dalam bidang Studi Islam pada tahun 1994.

Setelah lulus dari Oxford University, Al-Muhtadee Billah kembali ke Brunei dan memulai karirnya sebagai pegawai negeri. Ia pernah menjabat sebagai Menteri Pertahanan, Menteri Luar Negeri, dan Menteri Keuangan. Ia juga merupakan Ketua Dewan Menteri Brunei.

Pada tanggal 5 Oktober 2015, Al-Muhtadee Billah dinobatkan sebagai Putra Mahkota Brunei. Ia menggantikan ayahnya, Sultan Hassanal Bolkiah, yang turun takhta pada tanggal 23 Oktober 2019.

Al-Muhtadee Billah adalah seorang Muslim yang taat. Ia dikenal sebagai pemimpin yang moderat dan berwawasan luas. Ia juga merupakan pendukung kuat pendidikan dan pembangunan ekonomi.

Sebagai Putra Mahkota Brunei, Al-Muhtadee Billah memiliki kekuasaan yang besar. Ia dapat mengeluarkan dekrit, menunjuk menteri, dan membubarkan parlemen. Ia juga merupakan Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata Brunei.

Al-Muhtadee Billah menikah dengan Pengiran Anak Sarah pada tanggal 9 September 2004. Mereka memiliki empat orang anak, yaitu Pengiran Muda Abdul Muntaqim, Pengiran Muda Muhammad Aiman, Pengiran Putri Muneerah Madhul Bolkiah, dan Pengiran Putri Fadzilah Lubabul Bolkiah.

Al-Muhtadee Billah adalah seorang pemimpin yang populer di kalangan rakyat Brunei. Ia dipandang sebagai pemimpin yang bijaksana dan adil. Ia juga merupakan simbol kestabilan dan kemakmuran Brunei.

Tags

Related Post

Leave a Comment